Den 9 oktober 2014 arrangerar Smer sin årliga etikdag vid Rosenbads konferenscenter. Denna gång är temat ADHD och de etiska frågeställningar som aktualiseras av de senaste årens stora ökning av antal diagnoser hos barn och vuxna. Vid seminariet kommer det bland annat att diskuteras vad ökningen av antalet diagnoser betyder för normalitetsbegreppet. Andra frågor som kommer att beröras är läkemedelsförskrivning, kriminalitet, pedagogik och psykologi. (Se program nedan.)
Se webbfilm från etikdagen.
Program
09.30–10.00 Registrering, kaffe
10.00 Inledning
Kjell Asplund, ordförande i Smer
Åsa Nilsonne, Smer (moderator)
10.05–10.55 ADHD – diagnostik och behandling
10.05 Etiska aspekter på diagnostik och behandling vid ADHD
Ingemar Engström, Smer
10.20 ADHD hos vuxna – över- eller underdiagnostik?
Lena Nylander, Psykiatri Skåne
10.35 Diskussion och frågor
10.55–11.50 Läkemedel – trender och förskrivningsmönster
10.55 Vad visste vi, vad kunde vi ha vetat och vad vet vi inte om förskrivningen av ADHD-medel?
Mikael Hoffmann, Stiftelsen nätverk för läkemedelsepidemiologi (NEPI)
11.15 Läkemedelsindustrins roll
Anders Blanck, Läkemedelsindustriföreningen
11.25 ADHD-läkemedel: kommentar från ett etiskt perspektiv
Barbro Westerholm, Smer
11.30 Diskussion och frågor
11.50–12.10 Bensträckare, frukt
12.10–13.10 ADHD, kriminalitet och missbruk
12.10 ADHD och kriminalitet – risk och behandling
Niklas Långström, Kriminalvården
12.30 Missbruk och beroende
Maija Konstenius, Karolinska Institutet
12.40 ADHD utan medicin – fungerar jättebra!
Christer Karlsson, Kriminellas revansch i samhället (KRIS)
12.50 Diskussion och frågor
13.10–14.00 Lunch, Rosenbads restaurang
14.00–15.00 Skola och uppväxt
14.00 Att platsa i en skola för alla
Eva Hjörne, Göteborgs universitet
14.20 Ett psykodynamiskt perspektiv på ADHD
Pia Eresund, Eresund psykoterapi
14.30 Att (över)leva med ADHD
Georgios Karpathakis, Underbara ADHD
14.40 Diskussion och frågor
15.00–15.30 Kaffe
15.30–16.40 Normalitet – hur får man vara? Hur ser vi på diagnoserna?
15.30 Varför är det så svårt att tala om ADHD? Diagnosen som maktmedel
Karin Johannisson, Uppsala universitet
15.50 Vad betyder en ADHD-diagnos? Olika innebörder av normalitet
Fredrik Svenaeus, Södertörns högskola
16.00 Normalitet och ifrågasättande – hur ska vi få plats och möjligheter att lyckas
Malena Ranch, Attention
16.10–16.40 Avslutande diskussion
Karin Johannisson, Fredrik Svenaeus, Malena Ranch, Sven-Olov Edvinsson och Ingemar Engström